
Donderdag 11 maart 2021
Pas op het einde van de 15de eeuw werd de Westerschelde - de “Hont” - de gebruikelijke toegang tot de haven van Antwerpen. Vóórdien was de Oosterschelde de belangrijkste vaarroute en daar profiteerden ook de aldaar gelegen voorhavens van:
- Bergen-op-Zoom (eerst baronie daarna markizaat ) was met zijn twee jaarmarkten een trefplaats voor inheemse en vreemde kooplui.
- Zierikzee bood als Hanzestad contacten met de handelswereld in de Noord- en Oostzee.
- Vere genoot van de monopolie-stapel voor Schotse wol.
Toen stormvloeden de vaargeul van de Westerschelde uitdiepten, gaf die voortaan rechtstreeks toegang tot de opkomende haven van Antwerpen.
- Vlissingen en Arnemuiden fungeerden als overslag-voorhavens en bloeiden op.
Met de Schelde-sluiting na 1585 en de zwaar-getakseerde doorvaart naar Antwerpen groeiden die vroegere voorhavens uit tot echte zeehavens.
- Vlissingen kreeg een belangrijke scheepswerf en sommige reders-kooplui zoals Lampsins koloniseerden zelfs het Antillen-eiland Tobago.
- In het kader van de nieuwe V.O.C.(°1602) was de Zeeuwse Kamer uit Middelburg de belangrijkste na Amsterdam.
- Ontsproten uit de West-Indische Compagnie (°1621) dreef de “Middelburgse Commercie Compagnie” intens slavenhandel.
Al deze vroegere voorhavens hebben een rijk architecturaal patrimonium opgebouwd, waarrond heel wat cultureel-historische informatie bestaat.
Praktische informatie
REEDS VOORZIENE WEBINARS/LEZINGEN in 2021 18 maart 2021 - Hout door Paul Vossen |